Imuninės sistemos stiprinimas lyg mūšio lauke

Imuninės sistemos stiprinimas lyg mūšio lauke

       Tam, kad žinotume, kaip stiprinti imuninę sistemą, pirmiausia reikia suvokti, kaip tas imunitetas atrodo. Vargu ar visiems bus aiškūs sudėtingi medicininiai terminai ir pavadinimai, o norint įsigilinti į sudėtingą žmogaus organizmą sandarą rodos, teks gerokai gilinti mokyklines anatomijos žinias. Paprasčiau nueiti pas gydytoją ir juo pasikliauti. Gerai, jei tokį turime, tačiau, jei nuolat varstome vis skirtingų gydytojų duris ir narpliojame skirtingiausius patarimus, kaip gydytis užpuolus virusui, ir ką daryti, kad liga nebepultų. Tiesa, antrojo klausimo dažnai ir nebeužduodame, nes tuo metu svarbiausia, kuo greičiau atsistoti ant tvirtų sveikų kojų. 

     Esame tai, ką valgome

     Unikali žmogaus organizmo sistema

     Kiekvieną sekundę kaulų čiulpuose pagaminama 2,5 mln raudonųjų kraujo kūnelių, kurie atneša ląstelėms deguonį. Dar kasdien mes pasigaminame 10 l virškinimo sulčių, kurios suvirškina prarytą maistą ir nutekina palei „vidinę odą“ arba virškinamojo trakto sienelę. Virškinamo trakto sveikata yra palaikoma komandos iš apie 300 rūšių bakterijų ir kitų mikroorganizmų, kurie yra kiekvieno skirtingi ir individualūs. Imuninė sistema kas savaitę atnaujina savo „karius“. Ir jeigu organizmą užpuola virusas, imuninė sistema kas minutę pagamina per 200 tūkst. naujų imuninės sistemos ląstelių kovai su infekcija.

      Energija, pagaminta iš nedidelio maisto kiekio, maitina daugybę nematomų procesų mūsų organizme. Dar prisideda vanduo ir anglies dvideginis ląstelių energijos gamybos procesams uždegti. Tačiau mes panaudojame tik ketvirtį procento mūsų smegenų pajėgumo, nors organizmo galimybės yra stulbinančios. Lyg važiuotume nauja mašina, kuri turi priežiūros taisykles ir nurodymus, kaip važiuoti, kaip maitintis, sveikai gyventi, bet jų nesilaikome. Juk daugybę sunkių ligų- vėžys, kraujagyslių, širdies ligos, vystosi net 20-30 m., kol pasirodo simptomai. Tik dažnai jiems pasirodžius, jau būna per vėlai kažką pakeisti. Paradoksas: daugiausia tyrimų padaroma, nagrinėjant jau sergančius organizmus, ir pagal tai duodami nurodymai ir rekomendacijos, kaip maitintis ar sveikiau gyventi.

     Imuniteto mechanizmas

     Imuninės sistemos tikslas yra identifikuoti organizmo priešus ir juos sunaikinti. Priešais gali būti ir nuosavos pakenktos ląstelės, ir svetimos- tai yra bakterijos ir virusai. Pagrindiniai vartai: mūsų virškinimo traktas ir plaučiai, pro kuriuos tie vadinamieji „priešai“ patenka su maistu arba su oru. Pirmoji organizmo gynybinė linija yra sveika ir stipri virškinimo trakto ir kvėpavimo trakto gleivinė. Žarnyno imuninė sistema yra užprogramuota praleisti pro žarnyno sienelę į kraują tik pilnai suvirškintas amino ir riebalines rūgštis ir paprastus angliavandenius. Nepilnai suvirškintas maistas sukelia imunines reakcijas ir alergijas.

     Stiprinkime imuninę sistemą

     Luisas Pasteras ( Louis Pasteur) dar XIX a. atrado, kad infekcijas sukelia mikroorganizmai. Ir tik savo gyvenimo pabaigoje mokslininkas suprato, kad organizmo stiprinimas, o ne kova su tais kenksmingais mikrobais, yra efektyviausioji strategija. Vis dėlto paskutinius šimtus metus medicina visas pastangas ir jėgas skyrė vaistų kūrimui, tam, kad būtų efektyviai kovojama su kenksmingais mikrobais- antibiotikų, antivirusinių vaistų, chemoterapijai. Tik nepamirškime, kad visi vaistai yra dar ir toksiški. Bet jei organizmas sugebės žaibiškai reaguoti ir pagaminti antikūnus, peršalimas tetruks kelias dienas.

     Kaip stiprinti? Fiziniai pratimai, psichikos būklė, mityba. Pavyzdžiui, t-limfocitų, vienų iš imuninės sistemos ląstelių, kiekį net 40 proc. Didina kinų taiči pratimai. Daug studijų atlikta, kad stresas, depresija, sielvartas, neišspręstos problemos blokuoja imuninės sistemos veiklą.

     Imuninės sistemos jėga absoliučiai priklauso nuo optimalaus vitaminų ir mineralų kiekio. Imunitetą blokuoja vitaminų A, B1, B2, B6, B12, folinės rūgšties, vitaminų C, E trūkumas. Taip pat ir mineralų: geležies, cinko, magnio, seleno. Štai jei vitaminai B1, B2 ar B5 kukliai stiprina, tai B6 ypatingai. Mat, antikūnų gamyba, kuri kritiškai svarbi bet kokios infekcijos metu, tiesiogiai priklauso nuo vitamino B6. Tiesa, cinkas veiksmingas virusinės infekcijos metu, bet nelabai tinkamas bakterinės. O štai geležies trūkumas apskitai blokuoja imuninės sistemos veiklą. Todėl mikrobinės infekcijos atveju geležies preparatų geriau nevartoti. Vitaminui C priskiriama net dvylika skirtingų imunitetą stiprinančių funkcijų. Puolant virusui į gynybą galima paleisti net didesnę nei vieno gramo vitamino C dozę per dieną.

     Mityba, stiprinanti imuninę sistemą, yra tokia pati, kaip ideali mityba apskritai

     Maisto produktai, kurie turi labai daug prisotintų arba hidrogenuotų riebalų, blokuoja imuninę sistemą ir tirština limfą. Tačiau būtinieji riebalai iš sėklų aliejų labai stiprina imuninę sistemą. Taigi gerai subalansuota mityba su pakankamai baltymų ( bet ne per daug), mažai riebalų, bet pakankamai riebalų iš sėklų, riešutų, daug šviežių vaisių ir daržovių, yra labai svarbi, kad imuninė sistema efektyviai funkcionuotų.

     Virusinės infekcijos metu labai padidėja gleivių gamyba. Todėl rekomenduojama nevartoti mėsos, pieno produktų, kiaušinių. Ypač tinka morkos, burokėliai, topinambai, pomidorai, anktinės pupelės. Iš vaisių- arbūzai, dar uogos, sėklos, lęšiai, grūdai, rudi ryžiai, žuvis. Rekomenduojama viską valgyti kuo mažiau perdirbtą. Nevartoti keptų maisto produktų.

      Vanduo ir grūdinimas

     Tūkstančiai, pabuvoję sveikatos mokyklose, vieningai teigia, kad geriausias grūdinimasis - vanduo. Vanduo, kuris grūdina fizinį kūną, ne mažiau svarbų poveikį daro ir žmogaus psichikai, reikšmingą pėdsaką palieka jo dvasioje. Vanduo - gyvenimo ir meilės šaltinis, ne tik padaro žmogų tvirtą, atsparų, bet ir švarų, ne tik grūdina, bet ir harmonizuoja, veda į švarumą, skaistumą, šventumą. Šaltą dušą jogai laikė geriausia priemone imunitetui stiprinti ir peršalimui gydyti. Grūdinimosi vandeniu praktika turi gilias šaknis senų senovėje. Išminčiai šventraščiuose užrašę bent dešimt vandens teikiamų savybių. Tokį grūdinimąsi propagavao Pitagoras, Spartos piliečiai, termos klestėjo Senovės Romoje. Vėliau Vokietijoje vandens procedūras itin išpopuliarino Sebastijanas Kneipas. Eketėse maudėsi rusų poetai A. Puškinas, I. Krylovas, karo vadas Suvorovas. Skandinavijoje atlikti tyrimai parodė, kad tie, kurie šešis mėnesius maudėsi šaltame duše, rečiau sirgo peršalimo ligomis. Berlyno mokslininkai padarė stulbinantį atradimą, kad šaltas vanduo mažina riziką susirgti vėžiu. Mat, kuo dažniau maudomasi po šaltu vandeniu, tuo daugiau imuninė sistema įpranta gintis nuo laisvųjų radikalų. 

      Grūdinimasis - tai organizmo apsauginių sistemų palaikymas kovinėje būsenoje. Grūdintis - tai ne tik pasistatyti užtvarą nuo peršalimo ligų, tai reiškia prisitaikyti prie nelengvo, besikeičiančio gyvenimo, tai reiškia patikrinti, kas tikra, kas tariama, tai reiškia keistis: susitvarkyti, išsivalyti. Užsigrūdinęs - tai reiškia romus, pakantus, skaistus, atlaidus, dosnus, uolus, saikingas, stiprus, meilingas, mandagus, teisingas, viltingas, nuolankus, sveikas!